A jogbiztonság, vagyis az a gyakorlat, hogy a törvényhozás nem hoz visszamenőleges hatályú döntéseket, hogy törvény és rendeletalkotó munkája során nem a pillanatnyi érdek vezérli, hanem a hosszútávú stabilitás fenntartásának igénye irányítja a tevékenységét, szóval ez a jogbiztonság nem egy kegy, amit az állam ad a szerencsétlen, kis polgárainak. Nem egy olyan juttatás, amivel az államot alkotó nép egyes tagjainak közvetlenül lesz jobb. Tény, hogy az átlátható törvényalkotói folyamat, a vita lehetőséget ad, az egyes törvényi működések felülvizsgálatára és tökéletesítésére, s így akár közvetlen haszonnal is bírhatnak a polgárok életére. Viszont ismételve bevezető állításunkat, nem ez a fő funkciója.
A jogbiztonság egészen másra szolgál, s így közvetetten mégis az állampolgárok érdekeit védi. Nekik nyújt hosszútávon gazdagságot, lehetőséget, és ahogy a nevéből is látszik biztonságot. A jogbiztonság ugyanis stabilitást jelent, tartósságot, hosszútávú garanciát. Egy törzsibb jellegű közösségnek nincs szüksége effajta garanciára, az adott szó, a bizalom és a haogyomány megteremti azt, amit a modern államban a jogbiztonság igyekszik - jól, rosszul - létrehozni. Jogbiztonság híján az egyik nap egyféle törvények lennének életben s máskor mások. Jogbiztonság híján nem lenne értelme a nagyértékű adás-vételnek, nem valósulhatna meg kölcsön- vagy hitelszerződés idegenek között.
A jogbiztonság ugyanis a stabil piacgazdaság alapja. A befektetői és hitelezői tevékenység alapja, a bizalom helyettesítője. A gazdaság bázisa tehát, olyan "szikla" melyre ha komolyan veszik rendkívül modern és hatékony államokat lehet felépíteni. Hogy ez cél e vagy akár a piacgazdaság, mint olyan, jó e nem lehet tárgya ennek az értekezésnek. Egy valami azonban tény. Magyarország ma piacgazdasági keretek között, és piacgazdasági szereplőkkel körülvéve gazdasági versenyben van, mely versenyben önállóan megszerezhető és felhasználható erőforrásai mellett a hiányzók megszerzésének biztosítéka a nemzetközi jogbiztonság. Ez azonban csak azoknak jár, akik maguk is megtartják a jogbiztonság alapvető szabályait.
Épp ezért olyan veszélyes a magyar jogbiztonság hírét kockáztatni, vagy gyengíteni ezt a garanciát. Nem ott csap vissza első sorban, hogy majd a polgárok engedetlenek lesznek, nem fizetnek adót, mondván tavaly máshogy kellett, miért fizessek idén újabb módon. Ez is veszélyes egy társadalom, gazdaság, állam békéje működőképessége szempontjából. De ez nem komoly kockázat ahhoz képest, mint amit a nemzetközi jogbiztonság elvesztése jelenthet. Gondoljunk bele, mi lenne, ha bizonyos befektetői csoportok, féltve a vagyonukat - hiszen az állam, a kormány ráteheti a kezét - egyszerűen nem fektetnek be. Ha megvonják bizalmukat és erre ösztönzik partnereiket. Ha más nemzetek semmisnek tekintik korábbbi egyezményeinket, és új áron adnak el mondjuk gázt, vagy villamosenergiát, esetleg vizet. Mi történik azzal az állammal, amely a nyitott és kicsi, mint hazánk, de nem bírja a megbízhatóság és a stabilitás jelét magán?